Abonare LifeIsNotAFight

Abonare

luni, 10 august 2015

Schimbarea incepe de la mine.Cu cele mai marunte lucruri

August, 2015
Este extraordinar cat impact pot avea cartile in viata cuiva.
Pentru mine cel putin , in fiecare carte pe care o citesc , gasesc lucruri uimitoare, si ce e mai important, gasesc motive pentru a schimba sabloane vechi, de genul "asa am facut toata viata".
Cand este ceva fundamental nu gresit, ci sa spunem incomfortabil (cum ar fi faptul ca nu pot sa merg, de ex..sau o oricare alta problema de sanatate), inseamna ca este momentul sa schimb ceva fundamental in viata, in modul in care fac lucrurile. Inseamna ca trebuie sa ma uit atent la ce fac, la ce simt, si la motivele pentru care fac asta.
Am inceput sa ma gandesc la ce fac intr-un anumit mod, pentru ca..."asa e normal, asa am facut toata viata". Cand am reperat lucrurile acelea, am inceput sa le schimb. Chiar daca mie mi se pareau normale, corecte etc. Corpul meu imi spunea ca "ceva" nu este bine. Ceva fundamental. Nu am de unde sa stiu ce , dar stiu un singur lucru: ca vreau sa ma fac bine. Asa ca de undeva trebuie sa o apuc.

Mai mult, mi se confirma ca ce fac, fac bine. Mi-am comandat o carte "When the body says no" - Dr Gabor Mate'. Am vazut un video de prezentare.
When the Body says no
How stress can cause disease

Acest medic evidentiaza, printre altele, profiluri similare ale persoanelor cu SM, pe care le-am regasit in multe dintre lucrurile pe care le faceam, le traiam, le-am trait. Emotii suprimate, ne-exprimate, socuri emotionale traite in singuratate sunt doar cateva exemple, foarte generale.

Ce fac eu de o viata?
Am muncit mult. Am invatat mult, m-am angajat devreme, dar asta nu e nimic special. Multa lume face asta, si nu toti au SM.
Insa pentru mine, SM este aici sa imi spuna sa ma mai opresc. Sa fiu atenta mai intai cum ma simt, cat de obosita sunt, unde ma doare, si ce VREAU cu adevarat sa fac. Daca vreau sa ma plimb, sa ma plimb, dar cand obosesc putin, sa ma opresc. Sa nu continui sa merg pana chiar nu mai pot. Cand fac curat in casa, sa fac pauza in momentul in care ma dor picioarele putin, nu ca "ma opresc cand termin camera asta". Cand mi-e somn seara, sa ma bag in pat in momentul in care mi se face somn, nu sa trag de mine "ca imi place filmul", "ca e abia ora 9" etc. Mi-e somn, inseamna ca organismul are nevoie sa se refaca in momentul asta.
Si sa fac ce VREAU eu, ce simt, cand simt. Daca nu ma mai simt in stare sa merg la un fim la cinema, nu ma mai duc. Chiar daca am luat bilete deja. Asta e. 20 lei bine cheltuiti. Pe odihna si pe somn. Incep cu chestii mici. Data viitoare o sa fiu mai atenta la cum se simte corpul meu inainte sa cumpar biletele.

Din pacate, pentru mine a durat ceva pana sa ies din aceasta inertie, pana sa reincep sa simt ce imi transmite corpul meu. Pentru ca "toata viata m-am culcat la 12 noaptea", nu mai simteam ca imi e somn la 9-10. Pentru ca "toata viata am tras tare", nu mai simteam nevoie de zile libere neaparat, de a inchide laptopul la ora 6 etc.

In alta ordine de idei, mai sunt si relatiile cu ceilalti care intotdeauna ridica probleme. Motive ca "nu pot sa fac asta, o sa fie dezamagita" , "a fost nesimtit/a , nu pot sa ii spun exact ce gandesc , lasa...nu am tupeu/curaj etc" sunt iar profiluri de care incet incet scap. Cand auzeam "nu mai pune la suflet, fii si tu mai nesimtit/a" spuneam "da..stiu...asa e. Ai dreptate". Si nu faceam nimic. Pana mi-am dat seama ca nu pot sa astept sa "se intample o schimbare" daca nu o fac eu. De multe ori mi se parea ca am un comportament abrupt, care total nu mi se potriveste. Dar daca vreau o schimbare ok, o sa o fac.
Pentru ca mi se potriveste mai bine sa fiu sanatoasa. Pentru ca in mintea mea, un comportament mai "abrupt" de multe ori se confunda cu nesimtirea. Dar imi dau seama ca nu este asa. Daca spun ce gandesc, sunt verticala, si nu jignesc niciodata pe nimeni. In general, am un astfel de comportament pentru ca eu m-am simtit jignita. Nu reprosez nimanui ca "este defect", ci ca face ceva care ma deranjeaza, si nu ma simt eu in largul meu in momentul respectiv.

Citind cartea aceasta, si vazand cum tooooaaate persoanele intervievate cu Scleroza Multipla in carte, cateodata si SLA (Scleroza Laterala amiotrofica) au/aveau exact tipurile astea de comportament, preocupati sa nu deranjeze, sa nu spuna/faca ceva care ar deranja si multe altele.
Celule noastre se inlocuiesc total, o data la 7 ani. Nu ne facem bine pentru ca ele se formeaza exact pe aceleasi profiluri, ne-existand nicio schimbare in viata noastra, in comportamentul nostru.
Eu sunt responsabila de corpul meu, si daca pot face ceva pentru el. o sa fac :)

Cu dragoste,
Florenta

Un comentariu: