Abonare LifeIsNotAFight

Abonare

marți, 19 iunie 2018

MSKids Retreat - interviu cu Tudor Bojin

în MSKids Retreat

Tudor este unul din adolescenții care au participat la tabăra din 2017, organizată de APAN, pentru copiii și adolescenții diagnosticați cu Scleroză Multiplă. A fost proiectul pentru care am înotat în 2017 la #Swimathon București.

Aș putea să încep să vă spun povestea de Scleroză Multiplă a lui Tudor, și voi vorbi și despre asta, dar mai încolo.  

Pentru că Tudor este mult mai mult decât Scleroză Multiplă. 

Ne-am întâlnit sâmbăta trecută, după ultimul meu examen din sesiune (și din facultate!) 
Luna aceasta îmi dau licența în Psihologie. Lucrurile pentru mine stau foarte diferit față de 2008, când îmi luam licența în economie - asta în materie de stres. 
am povestit cu Tudor la un ceai

Tudor în schimb, tot luna asta, dă bacul. Termină profilul mate-info. Până acum, a dat și meditații celor mai mici la matematică. Mi-a spus că îi place foarte mult să facă asta, 
”E o satisfacție foarte mare să văd că ei chiar înțeleg ce le spun!”
Când a dat la liceu, era sigur că peste câțiva ani avea să fie ITist. Prin clasa a 11a, s-a răzgândit. ”Înțeleg, dar nu e de mine! Nu mă văd făcând asta încă zece ani de-acum încolo!”
Așa că mai departe, vrea să urmeze...Actoria! Examenul e în septembrie

Mult succes, Tudor!!!

Acestea fiind spuse: Tudor, când vei fi un actor celebru, mă aștept să fiu prima care îți va lua interviu!  :)))

Este drept că nu sunt foarte în contact cu ”generațiile tinere”, deși mă simt de parcă abia am terminat liceul! (două facultăți și un master mai târziu :)) ). Cu toate astea, amintirile din liceu sunt atât de vii, încât m-am simțit cu Tudor ca vorbind cu un băiat din alt liceu! Ce a fost totuși diferit: mi-a vorbit AȘA FRUMOS DE LICEUL LUI! 
Mai mult de lucrurile bune pe care le spuneam eu despre al meu (”E super distracție, cel mai tare liceu!” - cu toate că era între primele zece licee din București atunci - acum nu mai știu), el mi-a vorbit de profesorii lui dedicați, alături de care i-a fost ușor să învețe orice materie. De activitățile extra-școlare din cadrul liceului, în care a fost susținut de profesori și Doamna Director. 
Alexandru Ioan Cuza (din București) e un liceu excepțional! De la anul, este Colegiu”.

Mi-a povestit entuziasmat de concursul de talente pe liceu pe care chiar el, alături de colegi și prieteni apropiați din liceu, l-a organizat
Sistem de votare, juriu format din profesori, candidați, sponsori- impresionant! - un reportaj super despre asta AICI!.

Despre debutul bolii și diagnostic...niciodată nu e o poveste frumoasă. Asta nu înseamnă că nu o putem transforma în ceva cu happy end. Iar Tudor asta face!
După ce o perioadă a încercat să ignore simptomele ciudate (îi amorțise fața, nu avea control deplin asupra mâinii drepte și piciorului stâng), a hotărât să investigheze. După ce medicii excludeau, pe rând, alte variante, a primit și diagnosticul de Scleroză Multiplă. 
În momentul inițial a fost supărat pe Divinitate, și se întreba ”De ce eu?”. Râde când spune că i s-ar fi părut mai ușor de gestionat...un diabet. ”Adevărul e că toți murim. Singura cale ca asta să nu se întâmple e să nu ne naștem”. Mi-l citează pe Mălăele: ”O femeie naște la fiecare trei minute. Cineva să găsească femeia și s-o oprească!”:)))

Tudor nu și-a ascuns diagnosticul de nimeni, deși nu este vizibil. 
De ce nu ai spune oamenilor? Oricum o să o am toată viața”.

Așa îmi dau seama că lucrurile se schimbă. Mentalitățile se schimbă, iar asta mă bucură nespus. 

Milă? Nu... oamenii de vârsta mea...ăăă...a noastră (se corectează să nu facă diferență de vârste dintre noi doi :)) ) sunt receptivi, open-minded.”. 
La o prezentare la biologie și-a folosit chiar propriul RMN. ”De ce să caut imagini pe net când am eu??”.

Cu familia și prietenii, lucrurile sunt foarte transparente.”Ar fi fost o corvoadă să nu pot spune adevărul despre asta”. Sunt momente mai grele, normal, în care el, mama și fratele mai mare își ridică moralul reciproc. La primul puseu, colegii l-au vizitat la spital, iar diriginta chiar a venit și a stat cu el.

”Important e să make the best out of it! Conștientizează și mergi mai departe”

Mesajul lui Tudor pentru noii diagnosticați cu Scleroză Multiplă
În perioada MS Kids Retreat se simțea destul de Zen, de calm cu privire la boală. Își dorește să meargă și anul acesta, dacă nu se va suprapune cu examenul de admitere la facultate. 
Mi-a spus că tabăra a schimbat ”ceva” în el. A fost important să vadă aspecte ale bolii la alții. Foarte sincer și lucid, îmi spune că nu știe dacă este așa calm cu privire la SM pentru că a acceptat boala și s-a împăcat cu ideea sau dacă totuși mai sunt frici reprimate. 

La cei mai mulți dintre noi, este câte puțin din amândouă. Eu cred că important e să fim suficient de ”resilient” astfel încât să ne trăim viața cât mai frumos, iar Tudor pare că...este acolo. :)

Ajutați-ne să trimitem și anul acesta copii și adolescenți cu Scleroză Multiplă în tabără! Este un diagnostic la primirea căruia oricine are nevoie de suport, iar la vârsta asta, în plină formare a personalității, informații corecte, avizate și un grup suportiv poate schimba cursul unei vieți!
Donați online la linkul acesta:
https://2018.swimathonbucuresti.ro/echipa-axonii/

Nu putem schimba lumea, dar putem schimba puțin, în jurul nostru!

Cu dragoste,
Florența

Un comentariu: